از صفر تا صد درباره استارتاپ استودیو

از صفر تا صد درباره استارتاپ استودیو

دنیای بدون توقف:

زندگی انسان ها با ورود کامپیوترها به آن وارد عصر جدیدی شد، تغییرات سرعت گرفت و پیشرفت تکنولوژی مانند اسبی وحشی و افسار گسیخته به پرچینهای زندگی بشر تاخت و مرزهای تصورات بشر را در هم شکست. امروزه با آمیخته شدن زندگی بشر به شبکه جهانی اطلاعات، گویی که اینترنت عنصر پنجمی از حلقه ی آب، خاک، آتش و هوا شده است.

این صنعت نه تنها زندگی انسانها را بشدت دچار تغییرات کرده بلکه میبینیم که حیات را در اکوسیستم طبیعت دچار دگرگونی کرده و حیوانات ،حشرات، نباتات و حتی مرزهای فرا زمینی را قابل دسترسی و تغییرات قرار داده.

ایجاد ارتباطات و دسترسی به اطلاعات ، یکی از اساسی ترین نیازهای بشر امروزی در حوزه های مختلف بخصوص حوزه کسب و کار شده.

چرا که اینترنت، مرزهای فعالیت کسب و کار ها را نیز جا بجا کرده و امروز ما شاهد هستیم تنها با چند کلیک ساده می توانیم کالا و یا خدمتی را فرسنگها دور تر از محل زندگی خود خریداری و استفاده نماییم.

اینترنت باعث شده ذهن انسان آزادانه تر و خلاقانه تر و بی مهاباتر از گذشته خیالبافی کند و به رویاهای خود رنگ واقعیت بزند و دست به اجرای ایده هایی بزند که اگر در اجرای آن درنگ کند، شاهد بروز همان ایده در نقطه ای دیگر از زمین خواهد بود.

شروع یک کسب و کار سختی ها و مشکلات خود را دارد و پیشرفت تکنولوژی و عصر جدید اطلاعات، پیچیدگی هایی به آن اضافه کرده است. امروزه صحبت از کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار به واژه ی استارت آپ گره خورده و استات آپ ها برای پیشبرد ایده ها و رسیدن به اهداف خود با واژگان استارت آپ استودیو، VC  (Venture capital  )، شتابدهنده، انکوباتور و … سروکار دارند.

بگذارید با یک مرور سریع در علم اقتصاد، جای این واژگان را پیدا کنیم؛ عوامل تولید شامل نیروی انسانی، سرمایه و منابع طبیعی هستند.

یک کسب و کار برای شروع فعالیت خود به همه ای این عوامل نیازمند است ولی میزان نیاز بسته به وسعت یک کسب و کار فرق میکند. هرچه ایده و اهداف کسب و کار ( استارت آپ ) بزرگتر و وسیع تر باشد به نیروی انسانی (تخصص و توان) و سرمایه ی بیشتری نیاز دارد. تیم سازی، کارآفرینی موازی، شتابدهنده، حامیان ایده، فرشتگان کسب و کار و استارت آپ استودیو، همه و همه بخشهایی از همین عوامل تولید بحساب می آیند.

ایده ها در ذهن افراد بر اساس پاسخ به نیازی از نیازهای یک جامعه شکل میگیرند، تبدیل به محصول میشوند و پایه و اساس یک کسب و کار را تشکیل میدهند از اینجاست که خالق و یا خالقین کسب و کار نیاز به منابع تولید پیدا میکنند. نیاز به تخصص افراد در حوزه های مختلف،  نیاز به سرمایه های مالی و حمایتی، نیاز به بازارهایی برای ارائه محصولات و خدمات خود، نیاز به شناخت قوانین تجارت و نیاز به تحلیل و شناخت فرصتها و تهدیدها.

امروزه شرکتهای زیادی در سطح بین المللی برای کمک به استارت آپ ها وجود دارند و کار آفرینان بزرگی که توانایی رهبری و قدرت ریسک پذیری همراه با جاه طلبی ناشی از خلاقیت دارند در این شرکتها، استارت آپ ها را یاری میکنند تا مسیر خود را راحت تر طی کنند شرکتهایی تحت عنوان انکوباتور، VC ، سرمایه گذاران آنجل ،استارت آپ استودیو و ….

بررسی بزرگترین و موفق ترین شرکتهای خصوصی جهان که در دو دهه اخیر خدماتی تحول آفرین ارائه کرده اند، نشان میدهد که اکثریت قریب به اتفاق آنها از یک ایده نوآورانه بر بستر فن آوریهای نوین، شکل گرفته اند و بعضا توانسته اند تحوالتی ایجاد کنند که میتوان حتی نام انقلاب بر آنها گذاشت. این ایده ها با ریسکپذیری سرمایه گذاران که با اعتماد به این ایده ها روی آنها سرمایه گذاری کرده اند، پا گرفته اند و اگر ریسک پذیری سرمایه گذاران خطرپذیر در این حوزه ها نبود، نمی توانستیم شاهد تبدیل این ایده ها به محصول باشیم؛ آن هم محصولاتی که به نوعی مسیر توسعه در دنیای مدرن را هموارتر کردند.

استارت آپ استودیوها یا استودیوی های سرمایه گذاری تحولی شگرف در حمایت از استارت آپ ها و ایده ها بوجود آورده اند.

در این شرکتها سعی میشود تا با تمرکز روی طیف خاصی از ایده ها، تمامی مسائل و چالشهای یک کسب و کار مورد بررسی و حمایت قرار گیرد و مسیر برای شکل گیری هرچه بهتر و موفقیت یک کسب و کار فراهم شود ولی اینبار برخلاف گذشته این صاحبان ایده و کسب و کار هستند که بیشترین منفعت و سهام را از این پیشرفت بدست می آوردند و در واقع مالک واقعی ایده و کسب و کار خود باقی می میانند ولی شرکت های استارت آپ استودیو با توجه به حجم بیشتر سرمایه گذاری و قبول ریسک سرمایه گذاری، بعنوان یک حامی و تسهیلگر سهم کوچک تری از این پیشرفت و اوج گیری کسب و کار خواهند داشت.

شرکتهای استارت آپ استودیو با شبکه سازی و ایجاد ارتباطات بین بخش های مختلف، زیرساختهای مورد نیاز یک استارت آپ نظیر، تامین فضای کار و تجهیزات اداری مورد نیاز، تامین زیرساختهای سخت افزاری و نرم افزاری،  آموزش و تیم سازی، تنظیم و تحلیل صورتهای مالی و حقوقی، سرمایه گذاری و تبلیغات و … را ایجاد میکنند و از ابتدا با کمک منتورها و کوچ های حرفه ای، صاحبان ایده و کسب و کار را کمک میکنند تا یک ایده پس از بررسی و تحلیل وارد چرخه ی بلوغ شود، محصول اولیه شکل بگیرد، سپس با استفاده از دانش و تجربه و تیم های متخصص، به صاحبان محصول کمک میکنند تا کسب و کار خود را بر واقعیت های جامعه منطبق تر بسازد و چشم اندازی وسیعتر و افقی گسترده تر برای آن ایجاد نماید و همچنین با کمک شبکه تجاری خود محصول اولیه را وارد بازار هدف کرده و زمینه را برای برطرف کردن خطاهای احتمالی فراهم نماید و در نهایت با سرمایه گذاری مالی و تبلیغات هوشمند و هدفمند، استارت آپ را گام به گام در رسیدن به محصول نهایی و تبدیل شدن کسب و کار به یک شرکت مستقل همراهی و هدایت میکنند.

چرا یک کسب و کار نو پا یا اصطلاحا استارت آپ ترجیح میدهد از یکی از شرکتهای استارت آپ استودیو یا VC یا انکوباتور یا دیگر سرمایه گذاران خطر پذیرکمک بگیرد؟

آنچه مسلم است این است که کسب ‌وکارها از طریق نوآوری و چابکی میتوانند به پویایی اقتصاد کمک کنند و شکل‌گیری آنها غالبا مبتنی بر خلق دانش و فناوری است و عموما این کسب و کارها برای شروع فعالیت خود با مسائل و چالشهایی روبرو خواهند شد و صاحب ایده اصولا برای رسیدن به اهدافی که در ذهن دارد نیازمند تخصص ها و توانمندی ها و سرمایه های مالی خواهد بود.

شاید هیچکس به اندازه صاحب ایده از ویژگی ها و جذابیتی که آن ایده میتواند داشته باشد اطلاع ندارد و حتی ممکن است یک ساپورت مالی خوب و تحقیقات بازار خوش بینانه ای هم از ایده ی خود داشته باشد، اما اگر نتواند در انتخاب شخصیت اعضای تیم کسب و کار، تعادل درستی را رعایت کند، باید خیلی زود درب کاسبی خود را تخته کند.

همچنین شناخت بازار، سرعت و میزان رشد همگام با میزان تورم، پویایی و کنترل هزینه ها، تناسب درست محصول با نیاز واقعی بازار و میزان عرضه و تقاضا، تزریق درست و به موقع سرمایه و جذب سرمایه گذار و بسیاری دیگر از مسائل و چالشهایی که یک کسب و کار نو پا قطعا با آن دست و پنجه نرم خواهد کرد و عدم شناخت آنها باعث نابودی استارت آپ می شود، دلایلی هستند که وجود شرکتهایی مثل استارت پ استودیو را توجیح و کمک آنها را به صاحبان ایده ضروری می کند.

 

مهدی گلستان نژاد
مهدی گلستان نژاد

یک ارزش آفرین ، ایده پرداز،خلاقیت گرا تحصیل کرده رشته اقتصاد که علاقه مندم به مباحث تجارت الکترونیکی و لجستیک ، گردشگری و برندینگ. بیش از دو دهه فعالیت و تجربه در حوزه های آی تی دارم و معتقدم ما خلق شدیم برای ایجاد تغییر

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *