بیزینس پلن، نقشه راه کسب و کار شما

بیزینس پلن، نقشه راه کسب و کار شما
بیزینس پلن یا طرح کسب و کار چیست؟
 

بیزینس پلن یا همان طرح کسب و کار نه تنها یک سند مکتوب است که ماهیت کسب و کار، استراتژی های فروش و بازاریابی، و پیشینه مالی و غیره را توصیف می کند، بلکه یک نقشه راه مهم است که به یک کارآفرین کمک می کند تا آینده را پیش بینی کند و از هر گونه مانعی بر سر راه اجتناب کند. پیشنهاد ما این است که سعی کنید یک طرح کسب و کار دقیق بنویسید. برای نوشتن و فکر کردن به آن، و زیباتر جلوه دادن آن وقت کافی صرف کنید. این مرحله مهم قطعا ارزشش را دارد.

علاوه بر اینکه زمانی که صرف نوشتن طرح کسب و کار خود می کنید مهم است، محتوایی که در آن قرار می دهید و شکلی که انتخاب می کنید نیز نقش مهمی در نحوه پاسخ خواننده به طرح شما دارد.

با در نظر گرفتن این موضوع، اجازه دهید برخی از نکات مهم برای نوشتن یک طرح تجاری مفید و جذاب را مرور کنیم.

نکاتی برای نوشتن طرح های کسب و کار

 
طرح کسب و کار خود را زیبا، کوتاه و ساده نگه دارید

امروزه به دلایل متعدد، ممکن است مطالعه یک طرح کسب و کار 100 صفحه ای برای مردم کمی دشوار باشد. علاوه بر آن، ممکن است افراد در حین چک کردن ایمیل‌های خود یا صحبت با تلفن، طرح کسب‌وکار شما را بخوانند. همچنین همه از تمام اصطلاحات، کلمات اختصاری و کلماتی که می‌شناسید آگاه نیستند. بنابراین، بهتر است که به کلمات ساده اکتفا کنیم. جمله بندی ساده را با تفکر ساده اشتباه نگیرید. شما می توانید یک ایده پیچیده را با استفاده از اصطلاحات ساده منتقل کنید. شاید کمی سخت باشد اما شدنی است. به طور خلاصه، طرح کسب و کار شما باید کوتاه و قابل خواندن باشد.

 

از نمودارها برای نشان دادن اعداد خود استفاده کنید
 از نمودارهای تجاری برای اعداد مهم خود استفاده کنید: فروش، حاشیه ناخالص، سود خالص، جریان نقدی و ارزش خالص سالانه و غیره.

زیبایی ظاهری و باطنی در کنار هم
در حالی که بر روی بهبود محتوای طرح کسب و کار خود تمرکز می کنید، ممکن است با نادیده گرفتن یک عامل مهم زحمت شما به هدر برود. خواننده ممکن است ابتدا قصد داشته باشد نگاهی به طرح کسب و کار شما بیاندازد. این نگاه ظاهری باید او را برای خواندن دقیق طرح مشتاق تر کند. نکات ساده زیادی برای انجام این کار وجود دارد، مانند استفاده از فونت‌های ساده و خوانا برای سرفصل‌ها و بدنه طرح و عدم جمع کردن کلمات در فضاهای کوچک.
 
تمام اطلاعات ضروری را مطرح کنید

روی جلد با کاور طرح کسب و کار شما، اطلاعات اولیه باید به طور منظم ثبت شود. نام کسب و کار، آدرس، نام مدیر، شماره تلفن و اطلاعات اولیه مشابه باید به راحتی قابل دسترس باشد. می توانید این اطلاعات را در صفحه عنوان نیز قرار دهید.

اگر لوگوی دارید، آن را اضافه کنید.

فهرست مطالب ممکن است برای کسانی که می خواهند به سرعت داده های مورد نیاز خود را پیدا کنند مفید باشد.

توضیحات کسب و کار را فراموش نکنید

طرح کسب و کار شما باید شامل توضیحات کسب و کار باشد. در مورد وضعیت فعلی کسب و کار و چشم اندازهای آینده خود نیز بحث کنید. مشخص کنید که کسب و کار شما در کدام دسته قرار می گیرد و نوع کسب و کار را مشخص کنید. آیا این یک شرکت انفرادی است؟ شراکتی است؟ یا هر چیز دیگر.

تحلیل بازار ضروری است

تحلیل بازار را دقیق انجام دهید. این تحلیل به شما کمک می کند تا اهداف خود را تعیین کنید. به علاوه در قیمت گذاری و توسعه استراتژی های شما نیز موثر است.

تحلیل رقابتی را فراموش نکنید

شما همچنین باید یک تحلیل از رقبای کسب و کار خود انجام دهید. این تحلیل می تواند شامل نقاط قوت و ضعف رقبای شما، آنچه که کسب و کار شما را منحصر به فرد و متفاوت از آن ها می کند، و نحوه برنامه ریزی شما برای کار با آنها باشد. شما باید رقبای فعلی خود را شناسایی کنید. در نظر بگیرید که رقبای آینده شما چه کسانی هستند و چه کسانی ممکن است باشند. بازار هدف خود را مشخص کنید. ببینید چه کسی مالک آن بازار است. استراتژی هایی را ایجاد کنید که ممکن است به شما کمک کند تا به اندازه آنها موفق باشید یا حتی از آنها پیشی بگیرید.

هدف خود را بیان کنید

با نوشتن هدف یا خلاصه اجرایی، دلیل نوشتن طرح کسب و کار خود را مشخص می کنید. دنبال چه میگردید؟ پیدا کردن یک شریک؟ توسعه محصول و گسترش کسب و کار ؟ یا شاید وامی که ممکن است به شما در انجام این کار کمک کند؟ سعی کنید به این سوالات پاسخ دهید و پاسخ ها را در یک بیانیه دقیق از هدف قرار دهید.

در مورد نحوه مدیریت و عملیات بنویسید

نحوه عملکرد کسب و کار خود، مسئولیت های هر بخش در شرکت، سرمایه و هزینه مورد نیاز را شرح دهید.

سه نقطه عطف مالی

سه مؤلفه وجود دارد که باید در بیزینس پلن یا همان طرح کسب و کار گنجانده شود:

صورت درآمد

صورت سود و زیان اطلاعاتی در مورد توانایی کسب و کار شما برای تولید پول نقد به خواننده می دهد. صورت سود و زیان نشان می دهد که شرکت شما در طول سال چقدر درآمد یا زیان می کند. شما می توانید این کار را با کم کردن هزینه ها از درآمد انجام دهید. باید ساده و سرراست باشد.

صورت جریان وجوه نقد

صورت جریان وجوه نقد علاوه بر اینکه از کجا و چه زمانی می آید، به چه مقدار پول نقد نیاز خواهید داشت. زیان یا سودی را که در پایان هر ماه/سال به دست می آورید را نشان می دهد.

ترازنامه ها

ترازنامه برخلاف دو مورد قبلی، می تواند سالانه ایجاد شود. ترازنامه خلاصه ای است – کم و بیش – از تمام اطلاعات مالی مرتبط با کسب و کار شما. می توانید آن را به سه بخش تقسیم کنید: دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام.

طرح خود را با اسناد رسمی مربوطه معتبر نشان دهید

برای معتبرتر کردن طرح کسب و کار خود، تمام اسنادی را که خواننده باید بررسی کند، در آن قرار دهید. رزومه، قراردادها، یک کپی از اجاره نامه شما همگی مهم هستند. و باعث می شوند طرح کسب و کار شما برای خواننده شما قانع کننده تر و قابل اعتمادتر شود.

کلام آخر

طرح کسب و کار نقشه راه شماست. این طرح نشان دهنده جاده هایی است که رفته اید. جاده هایی که ممکن است با آنها برخورد کنید. هم چنین نقاط دیدنی در مسیرتان را نشان می دهد. اهمیت نوشتن یک طرح تجاری سنجیده و دقیق را دست کم نگیرید. طرح کسب و کار به شما به عنوان یک راهنما در سفر طولانی تجاری شما خدمت می کند.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *